Menestyvä verkkokurssi: 5 suositun kurssin ennusmerkkiä

Mistä tietää, tuleeko juuri sinun kurssistasi menestyvä verkkokurssi?

Verkkokurssin myynnissä ei ole mitään takeita. Kun aloitat myyntikampanjan, se voi mennä joko hyvin, huonosti tai täysin metsään. Siksi yrittäminen onkin niin mahtavaa! Voit katsoa itseäsi peiliin ja sanoa “Minä tein tämän!” niin hyvässä kuin huonossa.

Olen lanseerannut ja myynyt verkkokursseja jo monta vuotta. Olen auttanut bloggaajia ja yrittäjiä myymään omiaan. Minulla on ollut eturivin paikka nähdä ja oppia tietämään mitkä kurssit menestyvät ja mitkä eivät.

Tässä postauksessa kerron sinulle 5 merkkiä, jotka kertovat, että ihmiset rakastavat verkkokurssiasi.

Tästä tiedät, että sinulla on käsissäsi menestyvä verkkokurssi

1. Ihmiset eivät malta odottaa, että lanseeraat verkkokurssin

Verkkokurssin lanseeraus tarkoittaa, että kurssia pyritään myymään mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa. Tyypillisesti lanseeraus kestää 5 – 14 päivää. Lanseerausten välissä ohjaat kurssista kiinnostuneita henkilöitä odotuslistalle ja lähetät heille mielenkiintoista, hyödyllistä ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Lanseerauksia voi tapahtua esimerkiksi 1-4 kertaa vuodessa, mutta mikään ei toki estä lanseeraamasta useammin (tai harvemmin).

Lue myös tämä: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Pikkuhiljaa ihmiset alkavat kysyä, milloin on seuraavan kerran mahdollisuus ostaa kurssi. Tämä kertoo siitä, että olet onnistunut luomaan yhteisön, joka rakastaa sisältöäsi, eivätkä he malta odottaa, että pääsevät oppimaan lisää.

Vinkki! Seuraa, mistä yleisösi puhuu ja minkä asioiden kanssa he kipuilevat. Silloin tiedät, mistä aiheesta he haluaisivat kurssin.

2. Ihmiset ostavat kurssia minuuttia ennen myyntiajan päättymistä

Menestyvä verkkokurssi ennusmerkit

Ihmiset yleensä miettivät ostosta pitkään. Vaihtoehtoja punnitaan, myyntiargumentteja mietitään, pyritään löytämään loogisia ja rationaalisia vastauksia päätöksen tueksi (vaikka tosiasiassa moni tekee päätöksen tunteisiin perustuen). Asiakkaasi saattaa käydä myyntisivulla jopa 10 kertaa ennen lopullista ostopäätöstä.

Mutta jos saat asiakkaat tulemaan mukaan vielä viime minuuteilla, voit taputtaa itseäsi selkään. Parhaimmillaan ostokuitti voi rekisteröityä 21.59, kun myynti sulkeutuu  klo 22.00. Tämä kertoo siitä, että olet onnistunut vakuuttamaan ostajan kurssin hyödyistä, eikä hän halua menettää tilaisuutta tulla mukaan ennen myynnin sulkeutumista.

3. Ihmiset, jotka eivät ole vielä kurssillasi jakavat tietoa siitä

On aina upeaa ja toisaalta yllättävää nähdä, kun ihmiset jakavat tietoa kursseista omissa somekanavissaan. Varsinkin sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vielä itse osallistuneet kurssille. Näiden ihmisten luottamus ja usko sinua kohtaan on kova.

Lue myös tämä: Millainen on hyvä verkkokurssi?

Kannattaa siis selailla esimerkiksi erilaisten Facebook-ryhmien keskusteluja: mainitaanko sinut tai kurssisi keskusteluissa?

Sillä kuinka monen puoliksi tuntemattoman valmentajan kursseja sinä jakaisit omassa somekanavassa? Kuinka paljon itse jakaisit tietoa kurssista, jonka laadusta ja sisällöstä sinulla ei ole takuuta? Jos siis joku jakaa tietoa kurssistasi muille, ilman että hän on itse osallistunut, kiitä häntä ja taputa itseäsi selkään. #hyväsinä

4. Osallistujat antavat palautetta ja kehitysideoita

Tämä kertoo sinulle sen, että osallistujat tykkäävät ja arvostavat sinua niin paljon, että he haluavat auttaa sinua menestymään. He kertovat, jos materiaalissa on kirjoitusvirheitä tai antavat ideoita, miten sisältöä voi laajentaa tai tehostaa.

Sitoutuneet asiakkaat haluavat sinun menestystäsi. Olet auttanut heitä niin paljon, että he ovat valmiita palauttamaan kiitoksen sinulle.

Myös asiakaspalautteet voivat näkyä sosiaalisen median keskusteluissa: jos joku etsii tietoa kurssisi aiheesta ja opiskelijasi suosittelee siinä yhteydessä kurssiasi, tiedät, että olet onnistunut!

5. Sinulle kerrotaan, että joku suositteli kurssia

Suosittelumarkkinointi rakentaa vahvaa brändiä ja tuo sinulle pitkäikäisiä asiakkaita. Kun joku kertoo, että kurssiasi suositeltiin, ota se suurena kohteliaisuutena.

Me suomalaiset olemme vaatimatonta kansaa. Pidämme niin kehut kuin valituksetkin sisällä. Siksi suosittelua kannattaa pitää suuressa arvoaa. Voit esimerkiksi kiittää suosittelijaa julkisesti tai antaa hänelle tunnin henkilökohtaisen sparrauksen ilmaiseksi. Kun näytät suosittelijalle, että arvostat hänen tekoaan, tulet jatkossakin saamaan hänen kauttaan uusia asiakkaita.

Halutessasi voit tarjota myös affiliate-komissioita, eli kannustaa rahallisesti suositteluun. Affiliate-markkinoinnissa kumppanisi markkinoi tai suosittelee kurssia puolestasi ja saa vastineeksi korvauksen vaivastaan. Korvaus voi olla esimerkiksi 10-50 % kurssisi alvittomasta hinnasta (riippuen hinnasta ja katteesta).

6. Ihmiset etsivät tietoa kurssin aiheesta

Menestyvä verkkokurssi tarvitsee kypsyäkseen yhden tärkeän raaka-aineen: kysynnän. Jos kurssillesi ei ole kysyntää, sitä ostaa hyvin harva.

Siksi sinun kannattaa jo ennen kurssin tekemistä koluta internetiä läpi ja katsoa, mistä ihmiset puhuvat. Mitä ongelmia heillä on, mistä he haluaisivat oppia lisää ja mistä he etsivät tietoa? Voit tehdä tutkimustyötä vaikkapa keskustelufoorumeilla tai sosiaalisen median ryhmässä. Keskusteluista voit löytää monta monituista ideaa, joiden pohjalta rakentuu menestyvä verkkokurssi.

7. Muutkin tekevät kursseja samasta aiheesta

Tämä kysymys ei toki ole aivan suoraviivainen. Toisaalta ihannetilanne olisi, jos aiheelle ei olisi vielä kilpailijoita. Fakta kuitenkin on se, että jos ei kukaan ole tehnyt aiheestasi vielä kurssia, ei sille todennäköisesti ole myöskään kysyntään.

Tietysti poikkeuksiakin on, mutta aika harva meistä keksii verkkokurssilleen sellaista aihetta, jolle on hittitason kysyntää, mutta ei lainkaan (tai todella vähän) kilpailua.

Siksi sanoisin, että yleisenä nyrkkisääntönä voi pitää, että jos joku muukin markkinoi aktiivisesti saman aiheen kursseja, sinullakin on edellytyksiä tehdä samasta aiheesta menestyvä verkkokurssi.

Menestyvä verkkokurssi vaatii tietysti myös kilpailuvaltteja, eli tekijöitä, jotka auttavat sinua erottumaan kilpailijoistasi. Oma persoonasi on tärkeä tekijä – vaikka alasi olisi kilpailtu, sinun yleisösi samaistuu ja ihastuu juuri sinuun ja persoonaasi.

4 päivän työpaja: tuloksena menestyvä verkkokurssi

Menestyvä verkkokurssi ei vaadi rakettitiedettä eikä miljoonan dollarin uniikkia ideaa. Se vaatii sen, että tiedät, mikä asiakkaasi ongelma on. Menestyvä verkkokurssi siis auttaa asiakasta rakentamaan jotain uutta tai korjaamaan jotain elämässään.

Jos kiikarissasi on rakentaa itsellesi oma, menestyvä verkkokurssi, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Ensiaskeleet verkkokurssin myyntiin -työpajaan. Neljän päivän työpajassa opit, kenelle ja mistä aiheesta sinun kannattaa tehdä kurssi, mitä sisältöä kurssillasi tulisi olla ja miten markkinoit sitä, jotta lopulta käsissäsi olisi oikeasti menestyvä verkkokurssi.

>> Klikkaa ja tutustu Ensiaskeleet verkkokurssin myyntiin -työpajaan

Kuinka monta kohtaa sinun kohdallasi on täyttynyt? Onko sinulla työn alla jo oma, menestyvä verkkokurssi?