Verkkokurssin hinnoittelu: 8 periaatetta

Verkkokurssin hinnoittelu – ah, miten herkullinen aihe! Miten verkkokurssi kannattaa sitten hinnoitella?

Jos et ole Jari Parantainen, tulet tuskailemaan verkkokurssisi hinnoittelun kanssa. Hyvä uutinen on se, että voit ostaa (tai lainata kirjastosta) Jarin kaikki kirjat ja tulla yhtä hyväksi hinnoittelijaksi kuin Jari.

Sitä ennen annan sinulle omat henkilökohtaiset vinkkini verkkokurssin hinnoitteluun. Olen saanut vinkkejä Jarin lisäksi Valmentaja-Akatemian Timolta, Unelma Onnellisuuden ja The Next Levelin Laurilta, Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -kurssilaisilta sekä Tytti Laineelta. #kiitos #kiitos #kiitos

Oman e-kirjan tai verkkokurssin hinnoittelu on yksi tärkeimmistä päätöksistä, jonka teet. Olen kuullut sanottavan, että on helpompi saada 10 ihmistä ostamaan 500,00 € kurssi kuin saada 100 ihmistä ostamaan 50,00 € kurssi. Tiedä häntä, mutta varmaa on se, että sinun unelma-asiakkaasi tulee miettimään ostopäätöstä pitkään jo pelkästään hinnan vuoksi.

Tässä postauksessa, kerron sinulle 8 mallia, jotka auttavat verkkokurssin hinnoittelua.

Jos haluat oppia ensimmäisen digituotteen rakentamisen ja markkinoinnin perusteet helposti, klikkaa ja tule mukaan neljän päivän työpajaan: >> Ensiaskeleet verkkokurssin myyntiin

Verkkokurssin hinnoittelu – tutustu eri hinnoittelumalleihin

1. Tuote määrittää hinnan

Jo pelkästään tuote määrittelee tietyt raamit hinnoittelulle. Maailman kallein kirja (International Encyclopedia of Social & Behavioral Sciences) maksaa 20 918,80 $.  Kallein verkkokurssi on myynnissä Standfordin yliopistossa (Lead) ja on hinnaltaan vaivaiset 16 000 $. Jos itsevarmuutta löytyy, toki voit hinnoitella omat tuotteesi näin korkealle.

Mutta maalaisjärjellä ajatellen mitä vähemmän töitä sinun tarvitsee tuotteen eteen tehdä, sitä edullisemmin sen voi/kannattaa myydä.

2. Kilpailijoiden hinnoittelu

Markkinatutkimus ei ole koskaan pahitteeksi. Mitä jos vierailisit kilpailijoiden sivuilla ja katsoisit, millaisella hinnalla he myyvät omia kurssejaan? Polkuhinnoittelua en koskaan suosittele. Ennemminkin kannattaa pyrkiä antamaan enemmän lisäarvoa samaan tai kalliimpaan hintaan. Yleinen hintataso kertoo myös laadusta. Selvästi poikkeava hinta kertoo joko siitä, että kalliit tuotteet on räikeästi ylihinnoiteltuja tai edullinen tuote on vain halpa kopio aidosta tuotteesta.

Jos siis sinun on mahdollisuus ostaa 55 000 euron tuliterä auto maahantuojalta vain 6 500 euron hintaan, mikä on ensimmäinen ajatus, joka mieleen nousee? Muista laatumielikuvien muodostuminen myös silloin, kun teet oman verkkokurssin hinnoittelua.

3. Tuntihinta + työmäärä / pilotin osallistujamäärä = ?

Verkkokurssin hinnoittelu - miten hinnoittelet verkkokurssin

Kaikki eivät pidä matematiikasta. Mutta jos olet yhtään numeroiden perään, yksi helpoimmista keinoista hinnoitella oma verkkokurssi on laskea, kuinka paljon aikaa siihen menee. Esimerkiksi kurssi on 8 viikkoa pitkä ja yhden viikon materiaalin tekemiseen menee aikaa keskimäärin 3,5 tuntia. Tuntipalkka on 78,95 € + alv 24 %. Tällöin kustannus on

3,5 x 8 x (78,95 € x 24 %) = 2 741,14 €

Jos tavoitteena on saada pilottiin 45 osallistujaa, kurssin hinta tulisi olla:

2 741,14 € / 45 = 60,91 € (sis. alv 24%). Tämän voi toki pyöristää 59,90 euroon 😉

4. Verkkokurssin tuottama lisäarvo unelma-asiakkaalle

Muistaakseni Pekka Mattila sanoi kerran, että mitä enemmän pystyt antamaan asiakkaallesi lisäarvoa, sitä kalliimpi verkkokurssi voi olla (korjaa Pekka, jos olen väärässä!). Tämä kuulostaa loogiselta. Muista selvittää, mitä unelma-asiakkaasi pitää lisäarvona ja mikä on hänelle ennestään tuttua. Itsestäänselvyyksistä ei kukaan halua maksaa.

Verkkokurssin hinnoittelu ei siis täysin perustu vain sen sisältöön tai sisällön laajuuteen. Jos kurssisi ratkaisee jonkin elintärkeän ongelman, hinta voi olla hyvinkin korkea (vaikka kurssilla olisi vain yksi koulutusvideo). Kärjistettynä: paljonko olisit valmis maksamaan kurssista, jonka yhden videon seurauksena sinusta tulisi miljonääri? Veikkaan, että aika paljon (olettaen, että kurssi todella lunastaisi lupauksensa).

Lue myös nämä:

5. Vedä hinta hihasta tai hatusta

Verkkokurssin hinnoittelu on toki mahdollista myös vetää hihasta tai hatusta. Voin sanoa, että myynnin alkaessa jännittää ja paljon! Mutta ilman riskejä ei voi voittaa. Lempeämpi vaihtoehto on seurata sisäistä ääntään ja antaa sen kertoa sopiva hinta. Tiedän valmentajia, jotka hinnoittelevat omat kurssinsa näin ja myyvät kursseja menestyksekkäästi.

Lue lisää:
> Miten oman ensimmäsen digituotteeni markkinointi meni?



6. Verkkokurssin hinnoittelu: aloita edullisesti ja nosta hintaa pikkuhiljaa

Kun teet ensimmäisen verkkokurssin, aloita lyhyestä kurssista (2 – 4 viikkoa). Määrittele edullinen hinta ja pilotoi. Pyydä palautetta. Laajenna kurssia ja nosta hintaa. Eräs valmentaja sanoi minulle kerran, että hinnassa tulisi aina olla jonkin verran nostonvaraa. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Voit nostaa kurssin hintaa kympillä (tai muutamalla) joka kerta, kun lanseeraat uudelleen.

7. Kurssin ja bonusten yhteenlaskettu hinta

Näen jonkin verran kursseja, joiden rinnalle on laitettu kasapäin bonuksia. Bonusten hinnat vaihtelevat muutamasta kymmenestä muutamaan sataan euroon. Hinnoittelu menee silloin (tyypillisesti) jotakuinkin näin:

  • Moduuli 1, arvo 198,00 €
  • Moduuli 2, arvo 239,00 €
  • Moduuli 3, arvo 176,00 €
  • Moduuli 4, arvo 229,00 €
  • Bonus 1, arvo 99,00 €
  • Bonus 2, arvo 198,00 €
  • Bonus 3, arvo 376,00 €
  • Bonus 4, arvo 297,00 €
  • Yhteensä siis 1812,00 € MUTTA SINÄ MAKSAT VAIN 59,90 €

Ei kukaan osta tällaista kurssia, sillä kokonaisarvon ja myyntihinnan välinen kuilu on käsittämätön. Itselle tulee välittömästi fiilis “Mitä vikaa tässä kurssissa on, jos näin kallis kurssi myydään näin halvalla…?” Realistisempaa olisi myydä kurssi näin:

“Kurssin arvo 1812,00 € mutta tällä viikolla sen hinta on 995,00 €”.

Bonuksilla on mahdollisuus nostaa kurssin hintaa, mutta pidä tuotteen ja bonusten arvo realistisena kurssin myyntihintaan nähden.

8. Sisäänheittotuote eurolla?

Termi tripwire tarkoittaa, että asiakas houkutellaan ostamaan jotain naurettavan halvalla. Ja nyt en tarkoita niitä 1,00 € huijauksia, joita aina silloin tällöin on liikkeellä. Esimerkiksi jokin tuote maksaa vain postimaksun verran tai alle 10,00 €. Kun asiakas ostaa tämän tuotteen, hänelle tarjotaan jotain kalliimpaa tuotetta oston yhteydessä tai heti oston jälkeen. Ajetaanhan ilmaisten ämpärienkin perässä pitkiä matkoja…

Tässä henkilökohtainen mielipide erilaisten tuotteiden hinnoitteluun:

  • e-kirjat 15,00 € – 35,00 €
  • verkkokurssit 35,00 € – 997,00 € (kalliimpiakin on mutta niiden sisältö on jo todella loistavaa ja kurssi vaatii yleensä 6 tai 12 kk sitoutumisen)
  • webinaarit 45,00 € – 150,00 €
  • jäsenyyssivustot 10,00 € – 60,00 € / kk

Mikä hinnoittelussa on mielestäsi kaikista vaikeinta? Kulkevatko verkkokurssin hinnoittelu ja laatu mielestäsi käsi kädessä?