Miten toteutetaan ensimmäisen digituotteen markkinointi ja myynti? Sain eräältä valmennuksen opiskelijalta kysymyksen, miten lähdin aikoinaan markkinoimaan ensimmäistä digituotettani, joka oli talouteen liittyvä e-kirja. Tässä postauksessa kerron sinulle, miten oman ensimmäisen digituotteen markkinointi ja myynti meni.
Ensimmäisen digituotteen markkinointi ja myynti
Aivan aluksi haluan kertoa, että järkytyin siitä, miten paljon markkinointia täytyy todellisuudessa tehdä. Olin jotenkin juuttunut siihen ajatukseen, että kaikki haluavat ostaa e-kirjani, kunhan sen vain julkaisen. Tulin pilvilinnoista aika ryminällä alas, kun tajusin, että minun on oikeasti tehtävä töitä, että saan ääneni somessa kuuluviin.
Jos haluat oppia ensimmäisen digituotteen rakentamisen ja markkinoinnin perusteet helposti, klikkaa ja tule mukaan neljän päivän työpajaan: >> Ensiaskeleet verkkokurssin myyntiin
Myyntisivu
Tuotteelle tein myyntisivun Digivallankumouksen ohjeiden mukaan.
Versioita on aivan järkyttävä määrä, koska saatoin yhden päivän aikana muokata myyntisivua viisi kertaa. Aivan silloin alussa olin tuon myyntisivun kanssa täysin fanaattinen, koska kuvittelin, että pelkästään se määrittelee, tuleeko myyntiä vai ei.
Totuus on kuitenkin toinen, ja palaan siihen jossain toisessa postauksessa enemmän. Tuotteelle kannattaa kuitenkin olla oma, erillinen myyntisivu.
Myyntiaika
Digituotteiden myyntiaika voi olla joko kampanjatyylinen eli rajattu (esim. 7–14 päivää) tai jatkuva. Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet. Itse tykkään tehdä näitä rajattuja kamppiksia, joita kutsun termillä lanseeraus.
Ensimmäisen digituotteeni kohdalla lanseeraus kesti kaksi viikkoa. Sen jälkeen loppuivat markkinointitoimet – ja myös myynti.
Markkinointikanavat
Digituotteen markkinointi voi tuntua pelottavalta, sillä markkinointikanavia kannattaa yleensä olla käytössä useita. Näin oli minullakin ja käyn niitä alla läpi yksitellen. Kun lähdin markkinoimaan omaa tuotettani, järkytyin siitä, miten paljon markkinointia oikeastaan pitääkin tehdä. Minulle oli “syötetty” idea siitä, että riittää kun teet tuotteen, pistät sen myyntiin ja mainokset pyörimään. Kaikki muu hoituu itsestään.
No näinhän se ei tietenkään mene. Vaikka toimimme verkossa, tämä on loppujen lopuksi asiakaspalvelubisnestä. Mitä paremmin pystyt palvelemaan asiakasta verkon kautta, sitä enemmän sinun on mahdollista tehdä myyntiä.
Facebook-yhteisö
Marraskuussa 2015 kun perustin yritykseni, minulla oli Unelma Onnellisuudesta -blogi ja Facebook-yhteisö, jossa oli 22 000–25 000 jäsentä. (En enää muista tarkkoja lukuja, pahoittelen.) Facebook-yhteisö oli oiva paikka aloittaa digituotteen markkinointi.
Facebook-yhteisölle markkinoin e-kirjaa ennakkoon parisen kuukautta (ehkä elokuusta 2015 lähtien). Julkaisin muun muassa nämä kansikuvat FB-sivulla:
Kun e-kirja tuli lopulta myyntiin, tällaisella kansikuvalla markkinoin sitä:
Unelma Onnellisuudesta -blogi
Unelmaonnellisuudesta.fi-blogiin kirjoitin muutamia postauksia aiheesta. Koin kuitenkin jo tässä vaiheessa jonkinlaista huonoa omaatuntoa (huijarisyndroomaa kenties), koska en osannut yhdistää unelmien toteuttamista ja taloudenhallintaa saman katon (eli blogin) alle.
Koin jo tässä vaiheessa, että taloudelle olisi hyvä olla oma sivusto, vaikka virallisesti en sitä saanutkaan tehtyä. Paitsi sitten, kun perustin tiiakonttinen.fi-blogin.
Nämä postaukset löytyvät vielä vanhasta blogista, jota ylläpitää nykyään Lauri Mäkinen:
- Miksi naisten on tärkeää osata talousasioita?
- Onko taloudellinen riippumattomuus mahdollista saavuttaa?
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostilista ja digituotteen markkinointi kulkevat ehdottomasti käsi kädessä.
Ennen kuin e-kirja oli valmis, olin kerännyt odotuslistaa. Odotuslistan tarkoituksena on koota yhteen aiheesta kiinnostuneet ihmiset saman katon alle. Näille ihmisille lähetin säännöllisesti viestejä, joissa kerroin talouteen liittyvistä asioista sekä siitä, mitä kulissien takana tapahtui e-kirjan osalta.
Lähetin pieniä sneak peek -juttuja luettavaksi ja pyysin noin paria kymmentä lukijaa lukemaan e-kirjan läpi ja antamaan siitä palautetta sekä kehitysehdotuksia. Nämä palautteet ovat vielä osittain kirjan myyntisivulla nähtävissä.
Sähköpostimarkkinoinnista en valitettavasti enää muista sitä, kuinka monta sähköpostia kampanjan aikana lähetin tai mitä niihin kirjoitin. Ensimmäinen sähköpostiviesti, jonka löysin Active Campaignin kätköistä on päivätty 10.8.2016.
Facebook-mainokset
Ensimmäisen 4 kuukauden aikana tein tehokasta Facebook-mainontaa, kunnes helmikuussa 2016 Facebook teki kuuluisat algoritmimuutoksensa.
Facebook-mainoksissa toteutin nykyäänkin olemassa olevaa suositusta, eli ensimmäisillä mainoksilla ohjasin ihmisiä e-kirjan myyntisivulle ja ne, jotka kävivät mutta eivät ostaneet, saivat toisen mainoksen nähtäväksi. Siihen saakka kun mainokset toimivat, tämä oli tuottava tapa tehdä myyntiä. Parhaimmillaan myin jopa 7 e-kirjaa päivässä (7 x 29 € = 203 € päivämyynti).
Pohdinkin jokin aika sitten, olisinko nyt blogivalmentaja, jos mainokset olisivat toimineet yhtä hyvin myös helmikuun jälkeen… Facebook-mainonta on kuitenkin edelleen oiva tapa tehdä digituotteen markkinointia, vaikka parhaista prosenteista onkin tultu alas vuosien saatossa.
Podcast
Lanseerauksen aikana minua haastateltiin myös yhteen podcastiin, josta tallennetta ei ole valitettavasti enää kuunneltavissa. Podcastin aiheena oli talouden hallinta pikkulapsiperheissä ja miten oman talouden kanssa voi lähteä helposti liikkeelle.
Tämä päivänä podcast voi olla todella kannattava tapa tehdä digituotteen markkinointia ja se on täällä meillä Digiklaanissakin jatkuvasti mielen päällä.
Lanseeraustiimi
Sen lisäksi että toteutin kaikki nämä markkinointitoimenpiteet, minulla oli pieni mutta ahkera lanseeraustiimi. Lanseeraustiimin tarkoituksena oli kertoa e-kirjasta muille ja kommentoida somessa kirjaan liittyviä julkaisuja. Nämä henkilöt olivat myös saaneet e-kirjan luettavaksi ennakkoon ja olivat antaneet minulle siitä palautetta, jota sain käyttää kirjan markkinoinnissa.
Lanseeraustiimin jäsenet olivat myös kumppaneita, eli he saivat oman affiliatelinkin. Kun heidän kauttaan tuli myyntiä, maksoin heille pienen rahallisen komission tuloksia vastaan. Tässä vaiheessa en valitettavasti enää muista, millainen suhdeluku omalla ja kumppaneiden myynnillä silloin oli.
Palautteet ja testimonialit
Sitä mukaa kun kirjaa meni kaupaksi, aloin käyttää palautteita ja tuloksia markkinoinnin tukena. Aloin kertoa julkisesti, miten paljon e-kirjaa oli myyty ja millaisia tuloksia perheet sen avulla olivat saaneet. Haastattelin osaa e-kirjan lukijoista ja kirjoitin heistä anonyymin tarinan blogiini.
Asiakaspalautteet ovat äärimmäisen tärkeitä, kun teet digituotteen markkinointia. Pyri siis keräämään asiakaspalautteita jo ennen myynnin aloittamista.
Tulokset
Millaisia tuloksia markkinointitoimenpiteet toivat? Tässä on yksi kuvakaappaus, jossa on koottuna useamman kuukauden myynnit:
Maaliskuusta 2016 alkaen tiiakonttinen.fi-blogi
Ajan kanssa markkinointitoimenpiteitä tuli lisää, kuten oma tiiakonttinen.fi-blogini. Tästäkin blogista löytyy vielä ihan tuolta alkupäästä muutamia postauksia, jotka liittyvät talouteen ja e-kirjan myyntiin. Olen päivittänyt osan niistä postauksista ja lisännyt sinne linkkejä tai kuvia e-kirjan myyntisivulle.
Blogi avasikin aivan uusia ulottuvuuksia digituotteen markkinointiin.
Suurimman osan talouteen liittyvistä postauksista olen kuitenkin poistanut, sillä koin, että siirtyminen bloggaamiseen ja bloggaamisen opettamiseen olisi luonut sen verran ison ristiriidan, että uskottavuuden ja luottamuksen rakentaminen olisi kestänyt huomattavasti kauemmin.
Kuten olen muissakin postauksissa kertonut, muistutan vielä kerran:
Blogin aihe kannattaa rajata tarkasti ja keskittyä tuohon aiheeseen riittävän pitkään. Se rakentaa asiantuntijuutta, brändiä, uskottavuutta ja luottamusta. Ja ne yhdistettynä markkinointiin ja myyntiin tuovat lopulta euroja yrityksen (tai bloggaajan) tilille.